close
Dixit Dominus Domino meo (de Heer sprak tot mijn Heer): dat zijn de openingswoorden van de eerste psalm uit de zondagse vesperdiensten in de katholieke kerk. Honderden jaren geleden al zeer geliefd, waardoor verschillende componisten deze psalm op muziek gezet hebben. Ook de grootmeesters uit de barok deden dat, soms meermaals. Alegría koos er drie uit voor een prachtig concert: van Zelenka, Vivaldi en Händel.
Hoewel de tekst identiek is, zijn de composities steeds verschillend van karakter en instrumentatie. Wie de eerste maten hoort, is meteen verkocht. Het is barok op zijn schoonst! Händel schreef zijn Dixit Dominus als jonge twintiger! Dixit Dominus van Vivaldi werd ingeleid met een Introduzione, een prachtig, bijpassend solo-motet voor sopraan.
Dat leidde tot het volgende programma:
Aan dit concert werkte weer een keur aan vocale solisten mee. Dat is bij ieder concert weer een voorrecht!
We mochten ook dit concert weer samenwerken met ons fantastische orkest (20 personen), spelend op periode-instrumenten, met An Van Laethem als concertmeester. De algehele artistieke leiding was in de vertrouwde handen van Mannu Wuyts. Ons trouwe publiek zorgde voor een volle Sint-Pauluskerk!
close
Op de dag dat de nieuwe koning Charles III van het Verenigd Koninkrijk werd gekroond, ging Muzikaal Ensemble Alegría bijna 300 jaar terug in de tijd; die van koning George II. Niet met een kroning, maar met een koninklijke begrafenis van diens gemalin koningin Caroline. Net als bij een kroning ontbreekt het bij een koninklijke uitvaart niet aan prachtige muziek. En niet geheel toevallig van de hand van George Frideric Handel, met wie de koningin zeer goed bevriend was. Handel componeerde zijn Funeral Anthem for Queen Caroline speciaal voor deze gelegenheid, ook bekend als The ways of Zion do mourn. Nog een overeenkomst: zowel de kroning van Charles als de uitvaartplechtigheid van Caroline vonden plaats in de Londense Westminster Abbey, maar de barokke St-Pauluskerk was minstens zo fraai als decor voor ons concert.
Alegría nam u in dit concert mee in de verstilling van afscheid en rouw, het verlangen naar vergeving. Universele thema's, een oneindige bron van inspiratie voor velen, ook voor de groten uit de barok, zoals de hierboven genoemde G.F. Handel en natuurlijk Johann Sebastian Bach. Van hem voerden we zijn oudst bewaard gebleven cantate uit: Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131). Hij schreef deze indrukwekkende compositie als jonge twintiger! Tussen deze twee vocale werken in, stond er een driedelig concerto (BWV 1060) van J.S. Bach op het programma met solistische hoofdrollen voor hobo en viool. Het publiek ervoer de tijdloze schoonheid van al deze muziek met ons mee!
Aan dit concert werkten de volgende solisten mee:
Het 15 personen tellende orkest speelde op historische instrumenten. Concertmeester was An Van Laethem.
close
Muzikaal Ensemble Alegría bestond 25 jaar in 2022, ons zilveren jubileum dus. 25 jaar vreugde en plezier, en vele concerten. Opgericht in april 1997 door dirigent en bezieler Mannu Wuyts is Alegría uitgegroeid tot een volwassen barokensemble.
“25 jaar Alegría vieren, dat is vooral door muziek te brengen waar we blij van worden. Alegría betekent ‘vreugde’. En laat dat nu net zijn wat we doen, voor zowel onszelf als de luisteraars”, aldus Mannu Wuyts, dirigent van het muzikaal ensemble. Ons jubileumjaar vierden we uiteraard met concerten. We openden het jaar met het oratorium Messiah, en we sloten ons feestjaar af met de h-Moll Messe, bij velen wellicht beter bekend onder de naam Hohe Messe, van Johann Sebastian Bach. Een ‘muzikaal testament’ van de grootmeester, waar hij zo’n 35 jaar lang aan schreef. Tot hij in 1749 - een jaar voor zijn dood - het laatste deel (Et incarnatus est) voltooide. Het werk is dan ook een verzameling van verschillende muziekstijlen, waarbij de koordelen geschreven zijn voor afwisselend vier-, vijf-, zes- en zelfs achtstemmig koor. We genoten van de ingetogenheid van delen als het Kyrie, Gratias agimus tibi, Crucifixus, Agnus Dei of Dona nobis pacem. We lieten ons meeslepen door de hemelse, spetterende muziek van Gloria in excelsis Deo, Et resurrexit, Et expecto, Pleni sunt coeli of Osanna in excelsis. En dat gebeurde allemaal op zaterdag 19 november 2022 in de eeuwenoude Sint-Pauluskerk in Antwerpen, voor ons dankbare en talrijke publiek.
Aan dit concert werkten de volgende solisten mee:
Het 24 personen tellende orkest speelde op historische instrumenten. Concertmeester was An Van Laethem. Eerste trompettist was Sander Kintaert.
Op vrijdag 18 november voerden we de h-Moll Messe uit in opdracht van PSC Antwerpen (Protestants Sociaal Centrum), eveneens in de Sint-Pauluskerk.
close
Na een noodgedwongen rustpauze van bijna 2½ jaar zonder concerten stonden we terug op het podium. We hebben er lang naar uitgekeken, maar eindelijk mochten we weer doen wat we zo graag doen: muziek maken voor publiek, liefst in een volle kerk, begeleid door een toporkest en met medewerking van fantastische solisten.
Muzikaal Ensemble Alegría bestaat dit jaar 25 jaar, ons zilveren jubileum dus. 25 jaar vreugde en plezier, en vele concerten. Opgericht in april 1997 door dirigent en bezieler Mannu Wuyts is Alegría uitgegroeid tot een volwassen barokensemble. Ons jubileumjaar vieren we uiteraard met concerten. Op zaterdag 19 februari was dat het schitterende oratorium Messiah, van de Engels/Duitse componist Georg Friedrich Händel, gecomponeerd in 1741.
In 2015 voerde Alegría dit oratorium voor het eerst uit. Een recensent schreef toen het volgende: “Het koor valt naadloos in. De stemmen zijn opvallend alert op elkaar, trefzeker en toch vloeiend. Geen enkele stem zingt een andere van het podium. Zeer aangenaam ook is de afwezigheid van scherpte bij de sopranen. Duidelijk een goed en gedisciplineerd koor”. Dat schepte alvast verwachtingen voor de uitvoering in 2022. En volgens ons publiek in de barokke Sint-Pauluskerk dat bestond uit ca 450 bezoekers hebben we daaraan ruimschoots voldaan!
Aan dit concert werkten de volgende solisten mee:
Het orkest speelde op historische instrumenten.
Concertmeester was An Van Laethem. Eerste trompettist was Elena Torres Montoya.
Op vrijdag 18 februari voerden we Messiah uit als benefietconcert georganiseerd door het Annuntia-Instituut ten bate van een basisschool in Angleur die ernstig getroffen is door de watersnoodramp in de zomer van 2021. Plaats van uitvoering was de OLV kerk in Wijnegem.
close
In een vlot uitverkochte Sint-Carolus Borromeuskerk in Antwerpen zag u een groter podium dan u van ons gewend bent. Er was plaats voor maar liefst 60 zangers. Alegría werkte voor dit Mozartconcert namelijk samen met het koor Aidomen uit Kalmthout. Dat deden we tien jaar geleden ook al, met praktisch hetzelfde programma. Nu dus een reprise. Op het programma stond Mozarts beroemde Requiem, de fascinerende dodenmis die door zijn ontstaansgeschiedenis door mysteries omhuld is, want Mozart stierf voordat hij het werk voltooid had. Het concert startte met de feestelijke Krönungsmesse, een wat kortere mis vol vitaliteit en energie, die eigenlijk geschreven was als een gewone mis voor Pasen, maar beter bekend werd onder deze catchy naam toen die gebruikt werd voor een keizerlijke kroning. Twee missen van Mozart dus, door twee samenwerkende koren, vier topsolisten en groot orkest, en (normaal gesproken) onder leiding van twee dirigenten. Dat was dus meer dan dubbel genieten van de weergaloze muziek van Mozart, het genie uit Salzburg. Beide missen stonden o.l.v. Mannu Wuyts, omdat de dirigent van Aidomen (Kristin Roland) door pech helaas moest uitvallen.
Hetzelfde concert deden we een week eerder op zaterdag 16 nov. in Heide-Kalmthout (St-Jozefkerk), en op zondag 17 nov. in Wijnegem (O.L.Vrouwekerk) als een benefietconcert ‘Mozart voor Cambodja’ georganiseerd door het Annuntia-Instituut.
De solisten waren
Het grote orkest speelde op historische instrumenten, met daarin veel koper en de zo kenmerkende bassethoorns (in het Requiem). Concertmeester was Madoka Nakamaru.
close
Voor de tweede maal in zijn bestaan voerde het Muzikaal Ensemble Alegría de Johannespassie van Johann Sebastian Bach uit. Wij namen de luisteraars, net als vijf jaar geleden, mee in het Bijbelse passieverhaal als aanzet voor Pasen, dat op indringende wijze door Bach werd verklankt: zijn eerste grote passie, in première gegaan op Goede Vrijdag in 1724. Bij een tweede uitvoering in 1725 bracht Bach, min of meer gedwongen door de kerkelijke autoriteiten in Leipzig, ingrijpende wijzigingen aan, zoals een nieuw beginkoor en de vervanging van enkele aria’s. Bij nog latere uitvoeringen werden deze wijzigingen door Bach weer ongedaan gemaakt, maar een definitieve versie van de Johannes Passion is er niet. In 1739 was hij begonnen aan een netschrift, dat hij echter na twintig pagina's afbrak. Pas in 1749 werd het door een kopiist voltooid. Dit handschrift komt grotendeels overeen met de oorspronkelijke versie uit 1724. Alegría voerde de versie van 1749 uit (‘Fassung IV’), maar met de onvoltooide revisie van 1739 als aanvang (nrs 1 -10).
De St.Pauluskerk was weer gevuld met een grote schare liefhebbers van barokmuziek. Het werd een memorabel concert, met grote passie gebracht, voor een zeer dankbaar publiek.
De volgende solisten werkten aan dit concert mee:
Begeleiding door een groot barokorkest; uitvoering op historische instrumenten, met enkele bijzondere, zoals de viola da gamba, hobo d’amore en de hobo da caccia, zoals de partituur van Bach voorschrijft. Concertmeester was An Van Laethem.
close
Na ons jubileumjaar dat we vorig jaar vierden, en waarin we groots uitpakten met de h-Moll Messe van J.S. Bach, hielden we het op deze namiddag in december wat korter en bescheidener. Een klein concert voor ons trouwe en dankbare publiek, in onze thuisbasis Wijnegem in de parochiekerk OLV.
Op het programma mocht natuurlijk J.S. Bach niet ontbreken. Van hem voerden we een van zijn bekendste motetten uit: Jesu, meine Freude (BWV 227). Maar om te beginnen zetten we daar een miscompositie van een andere, wat minder bekende Duitse componist uit een later tijdvak diametraal tegenover: Johann Caspar Aiblinger. Voor de Missa IV in F van Aiblinger lieten we ons begeleiden op het kerkorgel, maar voor het motet van Bach kozen we voor een meer intieme continuobegeleiding op kistorgel, aangevuld met cello. Tussen de twee koorwerken speelde Dieter Van Handenhoven het virtuoze orgelconcerto in a van Bach (BWV 593), gebaseerd op werk van Vivaldi.
Een programma zoals u dat van ons gewend was, maar op deze zondagmiddag wat korter dan gebruikelijk. Kortom: Alegria in ’t kort!
close
Op zaterdag 28 april 2018 gaven we een barokconcert in de St Antoniuskerk in Brasschaat op uitnodiging van het Davidsfonds Brasschaat, ter gelegenheid van hun 90-jarig jubileum. Op het programma stonden de volgende parels uit de Barok:
Handel schreef zijn Coronation Anthems in opdracht, ter gelegenheid van de kroning van King George II (en Queen Caroline) van Engeland in 1727 in de Westminster Abbey in Londen. In die tijd was er geen grootsere festiviteit denkbaar dan een kroning van de vorst. Sindsdien heeft bij iedere kroning van een Engelse vorst Handel’s bekendste anthem Zadok the Priest geklonken. Het koor zingt soms tot 7-stemmig en ook de violen spelen in meer stemmen dan gebruikelijk. Handel haalt werkelijk alles uit de kast om er een feest van te maken.
Het koor werd begeleid door een groot orkest, compleet met pauken en trompetten. Dit maakte het concert extra feestelijk. Bruisende barok dus!
De solisten waren:
Dit bruisende barokconcert werd een week later (5 mei 2018) nog eens herhaald in de parochiekerk van Tongerlo (St. Annakerk), georganiseerd door het Davidsfonds Tongerlo.
close
2017 was een jubileumjaar voor Alegría. We bestonden 20 jaar! En dat vierden we in stijl, met een uitvoering van de h-Moll Messe, bij velen beter bekend onder de naam Hohe Messe, van de grote Johann Sebastian Bach. We hebben voor dit werk gekozen omdat het gewoonweg geniaal, spiritueel, sprankelend en feestelijk is. De h-Moll Messe is het laatste meesterwerk van Bach, door velen zelfs beschouwd als zijn opus ultimum. De compositie is monumentaal omdat het de synthese bevat van elke technische en stilistische verwezenlijking van de Cantor.
We concerteerden alweer voor het derde jaar op rij in de indrukwekkende St-Pauluskerk in Antwerpen, en weeral was de publieke belangstelling overweldigend, ca. 600 bezoekers.
De solisten waren:
Begeleiding door een groot orkest van 24 musici, spelend op barokinstrumenten. Concertmeester was An Van Laethem.
close
In een volle St Pauluskerk, voor ongeveer 600 bezoekers, bracht Alegría een Kerstconcert rond het thema Magnificat.
In het Magnificat brengt Maria, in blijde verwachting van haar eerste kind, hulde aan haar God. Deze lofzang inspireerde tal van componisten uit de barokperiode. Naast de grote bekende als J.S. Bach ontmoette u in dit concert ook Jan Dismas Zelenka en Johann Kuhnau (voorganger van Bach als Thomascantor). Deze componisten inspireerden elkaar en leerden van elkaar. Wij vonden elke versie bijzonder. Daarom kozen we niet: we lieten ze graag alle drie horen!
We voerden de Magnificats uit zoals wellicht ook Bach en Kuhnau het deden: inclusief de 4 lauden. Dit zijn ingevoegde korte koorstukken speciaal voor de kerstperiode geschreven, in het Duits. Dit was bovendien een unieke kans voor Muzikaal Ensemble Alegría: we mochten gebruik maken van de partituren voor de lauden van het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman. We zijn hen dan ook bijzonder dankbaar.
De avond werd extra feestelijk met nog twee prachtige stukken: van G.F. Händel de psalm Laudate Pueri Dominum met een hoofdrol voor de sopraansoliste, en van J.S. Bach de cantate Gloria in Excelsis Deo (BWV 191). Deze cantate is eigenlijk een ingekorte versie van het feestelijke Gloria uit de Hohe Messe, maar dan soms net even anders.
Solisten:
Begeleiding door een groot orkest, bestaand uit 24 musici. Concertmeester was Dirk Vandaele.
close
In de barokke St Pauluskerk, voor ongeveer 600 bezoekers, voerde Alegría vier delen van het Kerstoratorium van Bach uit.
“Juich nu en jubel! Kom, en prijs deze dagen!” Zo opent het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach. Veel feestelijker kon u de Kerstperiode niet beginnen. Bach schreef dit oratorium (BWV 248) in 1733 en -34. Het bestaat uit zes delen (afzonderlijke cantates), oorspronkelijk bedoeld om de kerkdiensten op de zes feestdagen rond de Kerstperiode muzikaal op te luisteren. Het werk werd voor de eerste keer uitgevoerd in Leipzig tussen 25 dec 1734 en 6 jan 1735.
Wij voerden in ons concert de delen 1, 2, 3 en 6 uit.
Bekijk en beluister hier de werken van dit concert:
Solisten waren:
Begeleiding door een groot orkest, bestaand uit 24 musici. Concertmeester was An Van Laethem.
close
De San Marco en de Sint Laurentius. Net als de byzantijnse San Marcobasiliek in Venetië leent de Sint-Laurentiuskerk in Antwerpen met z’n neo-byzantijnse architectuur zich perfect voor experimenten met klank en ruimte. Eind 16de, begin 17de eeuw waren de beide Gabrieli’s (Andrea en Giovanni) met hun meerkorige muziek hierin de absolute grootmeesters. Door de driekwart rondom lopende galerij biedt de Sint-Laurentiuskerk een ideale gelegenheid om koren en instrumentale groepen tegenover elkaar te plaatsen en met elkaar in gesprek te brengen, zoals de Gabrieli’s in Venetië deden. Tijdens het concert zal er op bepaalde momenten zelfs van quadrofonie sprake zijn: vierkorige muziek die van vier galerijen over de toehoorders zal neerdalen. Instrumentisten en zangers van het Antwerps Collegium Musicum hebben voor de uitvoering van deze muziek de handen ineen geslagen met het vocaal ensemble Alegría uit Wijnegem. Dick Wursten verzorgt de toelichting.
Achtergrond: Venetiaanse pracht: De stadsstaat Venetië was - naast Antwerpen – in de 16de eeuw het handels- en cultuurcentrum van Europa. Feesten en ceremoniën hadden bijna altijd plaats in of om de San Marcobasiliek. Hierbij speelde muziek steevast een hoofdrol. Muzikanten van internationale faam werden aangetrokken om aan het muziekgebeuren vorm en leiding te geven. Zo zien we in 1527 Adriaan Willaert in Venetië verschijnen als maestro di capella. Kenmerkend voor de Venetiaanse stijl is de ‘meerkorigheid’. Koren worden op verschillende plaatsen in de ruimte neergezet en treden met elkaar in dialoog. Groepen zangers zongen elkaar toe vanaf de balkons, zodat een soort ‘stereo-effect’ bereikt wordt. De muziek bereikte het publiek van verschillende kanten tegelijk. De ontwikkeling van deze kleurrijke muziek was in overeenstemming met de groeiende behoefte aan pracht, praal en machtsvertoon. Deze Venetiaanse stijl wordt verder ontwikkeld door een leerling van Willaert: Andrea Gabrieli (1533-1585) en later door diens neef Giovanni Gabrieli (1553-1612). Andrea Gabrieli schreef naast missen, motetten en dubbelkorige psalmen ook instrumentale werken, waarbij hij ook groepen instrumenten tegenover elkaar stelde (meerkorigheid, maar dan instrumentaal). Giovanni Gabrieli zette de ontwikkeling voort door in de dubbelkorigheid niet enkel gelijkwaardige groepen tegenover elkaar te stellen, maar door ook te werken met contrasten tussen die groepen, bv. hoog-laag en klein-groot. Toen hij zijn eigen werken (en die van zijn oom) publiceerde, noemde hij die polyfone, meestal vierstemmige, instrumentale werken: Canzon of Sonata. Eind 16de, begin 17de eeuw was de faam van Venetië als muziekstad zo groot, dat men van heinde en verre hiernaartoe reisde om dit te beleven en te leren. Eén van de laatste leerlingen van Giovanni was een jonge veelbelovende Duitse musicus, Heinrich Schütz.
Programma:
Claudio Merulo: Toccata settima dell’ ottavo tono
Giovanni Gabrieli: Canzon noni toni a 8
Giovanni Gabrieli: Intonatione d’organo dell’ primo tono
Andrea Gabrieli: Kyrie a 5, 8 & 12
Andrea Gabrieli: Gloria a 16
Giovanni Gabrieli: Ricercare dell’ ottavo tono
Andrea Gabrieli: Sanctus a 12
Giovanni Gabrieli: Canzon a 8
Giovanni Gabrieli: Intonatione d’organo dell’ quinto tono
Andrea Gabrieli: O sacrum convivium a 5
Giovanni Gabrieli: Canzon a 12
Andrea Gabrieli: Ricercare dell’ settimo tono
Giovanni Gabrieli: Exsultet jam angelica a 14
Giovanni Gabrieli: Sonata ‘pian e forte’ a 8
Giovanni Gabrieli: Intonatione d’organo dell’ nono tono (versie in d
Giovanni Gabrieli: Magnificat a 17
close
Wolfgang Amadeus Mozart, het genie uit Salzburg, stond centraal in dit concert waarin Muzikaal Ensemble Alegría samenwerkte met het koor Aidomen uit Kalmthout. Dit resulteerde in twee concerten: in de Sint-Carolus Borromeuskerk in Antwerpen, en in de Sint-Jozefkerk in Kalmthout. Aidomen stond onder leiding van Philippe Poot.
Uitgevoerd werden het monumentale Requiem (KV 626), de Krönungsmesse (KV 317), en daar tussenin Symfonie nr. 34 (KV 338).
Solisten waren:
close
In een uitverkochte Sint-Carolus Borromeuskerk in Antwerpen voerde Alegría de Johannes Passion van J.S. Bach uit. Bach schreef de Johannes-Passion in 1724 in drie maanden tijd. Op 7 april van dat jaar, Goede Vrijdag, werd de Johannes-Passion voor het eerst uitgevoerd tijdens de liturgie in de Nicolaïkirche in Leipzig. Een jaar later verving hij het openingskoor door een ingetogen koraalbewerking, waarschijnlijk omdat er kritiek op de (te uitbundige) muziek was gekomen. Bach bleef wijzigingen aan de Johannes-Passion aanbrengen, zodat er tegenwoordig vier verschillende versies bestaan (naast die uit 1724 en 1725 is er ook een versie uit 1728 en 1749). Alegría voerde de 4e versie uit (‘Fassung 4’).
De volgende solisten werkten aan dit concert mee:
Begeleiding door een groot orkest bestaande uit 18 professionele musici. Concertmeester was An Van Laethem.
close
Lees de recensie door Klassiek Centraal.
Luister naar het interview dat Jan Van Elsacker gaf aan Klara
close
Solisten waren:
close
In de Carolus Borromeuskerk in Antwerpen gaf Alegría een concert waarin de componist Antonio Vivaldi centraal stond.
Uitgevoerd werden de volgende werken:
Bekijk en beluister hier enkele werken van dit concert:
Solisten waren:
close
Het kerstconcert “O Magnum Mysterium” beleefde twee uitvoeringen: Op 11 december in de OLV kerk van Wijnegem, en op 16 december in AMUZ in Antwerpen.
Op het programma stonden de volgende werken:
Solisten waren:
close
Op het programma stonden de volgende barokke werken:
Solisten waren:
close
In de monumentale St. Carolus Borromeuskerk in Antwerpen werden de volgende werken uitgevoerd:
Solisten waren:
close
Het jubileumconcert ter gelegenheid van ons tienjarig bestaan kende twee uitvoeringen: op 15 december in Muziekcentrum AMUZ in Antwerpen, en op 16 december in de OLV kerk van Wijnegem.
Op het programma stonden de volgende feestelijke composities uit de Barok:
Solisten waren:
close
Het kasteel van Schoten vormde het decor voor ons Kasteelconcert.
Alegría verkende in dit concert het pad van Close harmony, Spirituals & Gospels, Musicals en Evergreens, onder begeleiding van een combo.
Het volledige programma bestond uit de volgende nummers:
Close harmony
Negro Spirituals & Gospel
Instrumentaal intermezzo
Musical
West Side Story
- Tonight
- I feel pretty
- One hand, one heart
- Maria
- America
Evergreens
Het combo bestond uit:
close
Programma:
Solisten waren:
close
Alegría concerteerde in de St. Margaritakerk in Lier, ook wel Begijnhofkerk genoemd.
Het programma vermeldde de volgende barokke werken:
Solisten waren: